کاظم هژیرآزاد با اشاره به حضور هنرمندان سینما بر صحنه نمایش:
ما پدر خوانده تئاتر نیستیم که تعیین کنیم چه کسی بیاید یا برود
کاظم هژیرآزاد در رابطه با حضور چشمگیر بازیگران مطرح سینما در صحنه نمایشهای اخیر تئاتر و مزایا و معایب این همکاریها اظهار داشت: به عقیده من ورود بازیگران سینما به صحنه تئاتر هیچ مانعی ندارد. یک نفر در سینما شهرت پیدا کرده و میخواهد به وسیله آن گیشه را رونق دهد. به کارگیری بازیگران سینمایی در تئاتر مشکلات خاصی را پدید نمیآورد. ما پدرخوانده تئاتر نیستیم که بخواهیم تعیین کنیم چه کسی بیاید یا برود همانطور که در تلویزیون و سینما میتوانیم فعالیت کنیم٬ پس میشود به صحنه تئاتر هم آمد. عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در گفتگو با برنا در همین راستا افزود: شاید اتفاق مثبتی رخ داده که بازیگران مطرح سینمایی به بازی در تئاتر روی میآورند. در واقع این میتواند ارزش تئاتر را نشان دهد. میتوان این اتفاق را یک تجربه دو سر برد تلقی کرد، هم آنها تجربه تئاتری پیدا میکنند و هم آن تهیه کننده نمایش چند تماشاچی دیگر را به تماشاچیان تئاتری اضافه میکند. عده ای وجود دارند که میخواهند دیگر بازیگران را پایین بکشند و خودشان مطرح شوند که این خودخواهیهای هنری است. وی در خصوص بازی اخیر الناز شاکردوست در نمایش (گم و گور) و حضور سحرقریشی در تئاتر (لامبورگینی) و واکنش مخاطبان تئاتر به این نقشآفرینیها عنوان کرد: هر بازیگری ممکن است بخواهد از یک جایی تئاتر را شروع کند و یک چیزهایی را یاد بگیرد. آیا باید این میدان را از آنها بگیریم که تجربه کسب نکنند؟ بازیگران سینمایی در حوزه تئاتر میتوانند راه خودشان را پیدا کنند که یا در آن موفق میشوند و یا شکست میخورند و دوباره اهل سینما میشوند. خودشان به این نتیجه میرسند که در کدام مدیوم موفقتر عمل میکنند. به نظرم باید این سعه صدر و گذشت و همکاری را بازیگران و کارگردانان تئاتر با هر کسی که میخواهد در این حوزه تجربه کسب کند، داشته باشند. چون سرانجام خود بازیگران متوجه میشوند که توانایی این کار را دارند یا خیر؟ اگر تعدادی 50-50 بگویند خوب است یا بد است میشود به آن بازیگر میدان داد و اگر درصد بالایی بگویند بد است که خود بازیگر متوجه میشود قادر به انجام بازی در تئاتر نیست.
تئاتر صنعت نیست و نخواهد بود
بازیگر نمایش «خدای کشتار» در پاسخ به این پرسش که آیا تئاتر را میتوان کسب تجارت دانست و مانند صنعت سینما پول در آن گردش مالی داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: خیر، هیچ وقت اینگونه نمیتواند باشد. همیشه دولت به تئاتر یارانه و سوبسید میدهد. تئاتر به تنهایی نمیتواند خودش را از نظر مالی اداره کند چون باید برای دکور، گریم و لباس و... کلی هزینه دهد. در تئاتر خیلی نمیتوان بر درآمد حاصل از بلیتها برای تامین هزینهها تکیه داشت. در تمام دنیا به کسانی که صاحبان هنر تئاتر هستند و حرفی برای گفتن دارند هم سوبسید میدهند. تئاتر تماشاچی خاص دارد و تماشاچی سینما نیست که تعدادشان زیاد باشد. حال به خاطر یک سری اتفاقات یک مقدار رونق پیدا کرده است.
بازیگران سینمایی جای ما را
تنگ نکردند
وی در خاتمه گفت: این هنر باید از سمت دولت حمایت شود. تئاتر خصوصی و نیمه خصوصی و دولتی همراه همدیگر حرکت کنند. مثلا در نیمه خصوصی ممکن است یک نفر مکان آن را داشته باشد٬ دولت میتواند 50 درصد کار را به عهده بگیرد و بتوان از این همکاری نیمه خصوصی ارتزاق کرد. این کار شدنی است. متاسفانه در سالنهای دولتی برای انجام هرگونه فعالیتهای تئاتری اجاره میگیرند. اصلا اوضاع به گونهای است که هیچ نگاهی به قوانین و اصول تئاتری جهانی ندارند. مشکلات زیاد و تصمیم گیریهای متفاوت و ناهماهنگ باعث شده که آدمها به یکدیگر رحم نکنند. به طور مثال بازیگرى میگوید چرا بازیگران سینمایی آمدند و جای ما را تنگ کردند در صورتی که نباید اینگونه باشد و هر کس جای خودش را داشته
باشد.