کاظم هژیرآزاد عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در رابطه با حضور چشمگیر بازیگران مطرح سینما در صحنه نمایش های اخیر تئاتر و مزایا و معایب این همکاری ها اظهار داشت: به عقیده من ورود بازیگران سینما به صحنه تئاتر هیچ مانعی ندارد. یک نفر در سینما شهرت پیدا کرده و می خواهد به وسیله آن گیشه را رونق دهد. به کارگیری بازیگران سینمایی در تئاتر مشکلات خاصی را پدید نمی آورد. ما پدرخوانده تئاتر نیستیم که بخواهیم تعیین کنیم چه کسی بیاید یا برود همانطور که در تلویزیون و سینما می توانیم فعالیت کنیم٬ پس می شود به صحنه تئاتر هم آمد.


ورود بازیگران سینما به تئاتر ، ارزش این مدیوم را نشان میدهد

وی در همین راستا افزود: شاید اتفاق مثبتی رخ داده که بازیگران مطرح سینمایی به بازی در تئاتر روی می آورند. در واقع این می تواند ارزش تئاتر را نشان دهد. می توان این اتفاق را یک تجربه دو سر برد تلقی کرد، هم آنها تجربه تئاتری پیدا می کنند و هم آن تهیه کننده نمایش چند تماشاچی دیگر را به تماشاچیان تئاتری اضافه می کند. عده ای وجود دارند که می خواهند دیگر بازیگران را پایین بکشند و خودشان مطرح شوند که این خودخواهی های هنری است.
 

بازیگران سینمایی در حوزه تئاتر می توانند راه خودشان را پیدا کنند

عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در خصوص بازی اخیر الناز شاکردوست در نمایش (گم و گور) و حضور سحرقریشی در تئاتر (لامبورگینی) و واکنش مخاطبان تئاتر به این نقش آفرینی ها عنوان کرد: هر بازیگری ممکن است بخواهد از یک جایی تئاتر را شروع کند و یک چیزهایی را یاد بگیرد. آیا باید این میدان را از آن ها بگیریم که تجربه کسب نکنند؟ بازیگران سینمایی در حوزه تئاتر می توانند راه خودشان را پیدا کنند که یا در آن موفق می شوند و یا شکست می خورند و دوباره اهل سینما می شوند. خودشان به این نتیجه می رسند که در کدام مدیوم موفق تر عمل می کنند. به نظرم باید این سعه صدر و گذشت و همکاری را بازیگران و کارگردانان تئاتر با هر کسی که می خواهد در این حوزه تجربه کسب کند، داشته باشند. چون سرانجام خود بازیگران متوجه می شوند که توانایی این کار را دارند یا خیر؟ اگر تعدادی 50-50 بگویند خوب است یا بد است می شود به آن بازیگر میدان داد و اگر درصد بالایی بگویند بد است که خود بازیگر متوجه می شود قادر به انجام بازی در تئاتر نیست.

تئاتر صنعت نیست و نخواهد بود

بازیگر نمایش خدای کشتار در پاسخ به این پرسش که آیا تئاتر را می توان کسب تجارت دانست و مانند صنعت سینما پول در آن گردش مالی داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: خیر، هیچ وقت اینگونه نمی تواند باشد. همیشه دولت به تئاتر یارانه و سوبسید می دهد. تئاتر به تنهایی نمی تواند خودش را از نظر مالی اداره کند چون باید برای دکور، گریم و لباس و... کلی هزینه دهد. در تئاتر خیلی نمی توان بر درآمد حاصل از بلیت ها برای تامین هزینه ها تکیه داشت. در تمام دنیا به کسانی که صاحبان هنر تئاتر هستند و حرفی برای گفتن دارند هم سوبسید می دهند. تئاتر تماشاچی خاص دارد و تماشاچی سینما نیست که تعدادشان زیاد باشد. حال به خاطر یک سری اتفاقات یک مقدار رونق پیدا کرده است.

بازیگران سینمایی جای ما را تنگ نکردند

وی در خاتمه گفت: این هنر باید از سمت دولت حمایت شود. تئاتر خصوصی و نیمه خصوصی و دولتی همراه همدیگر حرکت کنند. مثلا در نیمه خصوصی ممکن است یک نفر مکان آن را داشته باشد٬ دولت می تواند 50 درصد کار را به عهده بگیرد و بتوان از این همکاری نیمه خصوصی ارتزاق کرد. این کار شدنی است. متاسفنه در سالن های دولتی برای انجام هرگونه فعالیت های تئاتری اجاره می گیرند. اصلا اوضاع به گونه ای است که هیچ نگاهی به قوانین و اصول تئاتری جهانی ندارند. مشکلات زیاد و تصمیم گیری های متفاوت و ناهماهنگ باعث شده که آدم ها به یکدیگر رحم نکنند. به طور مثال بازیگرى می گوید چرا بازیگران سینمایی آمدند و جای ما را تنگ کردند در صورتی که نباید اینگونه باشد و هر کس جای خودش را داشته باشد.